درباره بوتیک هتل بخردی:

بوتیک هتل بخردی در محله ی سنبلستان يا سنبلان (شمال شهر اصفهان کنونی) واقع شده است. این محلّه در دوران پیش از اسلام از روستاهای مجموعه ی سپاهان بوده است و در دوران اسلامی در پی پیوند این مجموعه روستاها شهر اصفهان به وجود می آید.
بوتیک هتل بخردی از بناهای دوران شاه عباس صفوی با قدمت چهارصد ساله است که حالت کوشک داشته و لذا هویت معماری خاص خود را دارد. خانه تاریخی بخردی (بوتیک هتل بخردی) تنها و اولین خانه تاریخی دوره صفویه است که با تغییر کاربری آن به هتل در ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

معماری

این خانه از نوع خانه های ایوان دار متعلّق به اوایل دوره ی صفویه می باشد. این گونه خانه ها اصولاً دارای ایوان در قسمت میانی و تالار اصلی در جبهه ی شمالی ایوان و اتاق ها در طرفین شرقی و غربی آن بوده اند. از این شیوه ی معماری در خانه های قدیمی اصفهان به خصوص در محله ی جلفاتعداد قابل توجّهی شناخته شده و شاید قدیمی ترین نمونه از این فضای معماری را بتوان در مرحله دوم توسعه کاخ چهل ستون در جبهه شرقی کاخ شناسائی کرد. تزئینات خانه ی تاریخی بخردی دارای اصالت. خلوص و سادگی سبک معماری اوایل دوره ی صفویه هستند.

درباره مرتضی بخردی :

مرتضی بخردی متولد اصفهان و دانش آموخته ی رشته های معماری داخلی و مرمت آثار تاریخی است. در آستانه ی هشتاد سالگی. بیش از نیم قرن در زمینه ی معماری داخلی و مرمت تجربه دارد و به مدت بیست و پنج سال در دانشگاه هنر اصفهان به تدریس هنرهای سنتی و مرمّت ابنیه ی تاریخی پرداخته است.
وی همچنین موسس و صاحب اولین نگارخانه ی شهر اصفهان (گالری کلاسیک اصفهان) می باشد. مرتضی بخردی از سال ۱۳۷۹ به مدّت پنج سال به مرمت و بازسازی خانه ی تاریخی بخردی, به منظور تبدیل آن به یک “اقامتگاه سنتی” پرداخته است.
از سال ۱۳۹۴ دو خانه کوچک مجاور خانه تاریخی را مرمت و نوسازی نموده و از سال ۱۳۹۷ مجموعا با تعداد ۲۸ اتاق مورد بهره برداری قرار گرفته است. تأسیسات بنا کاملا به روز بوده و ازجدیدترین تکنولوژی استفاده شده و اخیرا با مجوز وزارت مربوطه عنوان بوتیک هتل بخردی را دریافت نموده است.

خروس از موجوداتی است که از دوران باستان مورد توجه ایرانیان بوده و در اوستا شرحی راجع به آن آمده و اشاره دارد خروس مورد توجه پروردگار بوده و الهی است. همچنین در معراج حضرت محمد نیز آورده شده که خروس از موجودات الهی است و در آسمان سوم زندگی می کند.
مرتضی بخردی سالهاست که به جمع آوری خروس به صورت نقاشی، مجسمه و اشیاء ترئینی پرداخته و صاحب کلکسیون خروس شده و در بوتیک هتل و بنیاد فرهنگی خود از خروس به عنوان نشانه استفاده کرده است.